Skip to content

De RandstadRail

In 2006 wordt besloten dat een deel van de Hofpleinlijn wordt omgebouwd tot de RandstadRail, een lightrailverbinding naar Den Haag. Na jarenlange besprekingen wordt een keuze gemaakt voor het tracé. Besloten wordt deels de oude Hofpleinlijn te gebruiken en het eerste deel van het tracé door Rotterdam-Noord aan te leggen door een geboorde tunnel onder stedelijk gebied, die de wijk intact laat. Een primeur in Nederland.

Op 11 december 2010 is het nieuwe metrostation onder Rotterdam Centraal gereed en wordt de lijn verlegd. De Hofpleinlijn komt te vervallen en het oude spoorwegviaduct wordt een Rijksmonument.

RandstadRail is een succes. In 2018 is het aantal passagiers dat dagelijks gebruikmaakt van het traject Rotterdam CS en Den Haag CS, al tot ruim 40.000 gestegen.

Het eerste deel van de RandstadRail (tussen Rotterdam Centraal en Melanchthonweg) is aangelegd met een baanbrekende techniek van Gemeentewerken Rotterdam: een geboorde tunnel onder stedelijk gebied. Midden in de wijk ontstond station Blijdorp; een architectonisch hoogstandje. 

Video gemaakt in opdracht van Gemeentewerken Rotterdam